Přátelé, abyste byli komplexně informováni o dění ve všech našich projektech, podíváme se, co nového stran připravovaného exkurzu do dějin českého metalu, čímž máme na mysli samozřejmě "Knihu kovu" od Václava Votruby. Minule jsme vám ukázali přebal knihy a probrali její obsahovou část, dnes si dáme menší ukázku.

Konkrétně se jedná o úryvek z osmé kapitoly části o tuzemském black metalu:

Ke konci 80. let již nebyl extrémní metal ve světě ničím exotickým. Kapely jako Death, Morbid Angel či Master tvrdost a zběsilost Venom dávno překonaly. Samotný black metal ale tak trošku stagnoval a svým způsobem ho nad vodou držely stále stejné kapely, z nichž například i Celtic Frost začala pohlcovat nemilosrdná komerce. 

V Česku však něco takového neexistovalo a ani to nebylo možné, protože kapely hrály sporadicky, o deskách si mohly nechat zdát a sužovaly je zákazy. 

V roce 1988 se však uskutečnil festival, který se zapsal do dějin tuzemské metalové muziky. Řeč je o Death Metal Session, dítěti Vlasty Henycha, na kterém se představily všechny důležité extrémní kapely, z nichž mnohé teprve začínaly. O několik měsíců se akce opakovala a vypadalo to, že je režim nářezu nakloněn. Na Death Metal Session zahráli například Moriorr, Törr, Root, Debustrol či Krabathor.

Jarda Pracna (ex-Moriorr, ex-Assessor): "Tehdy si asi nikdo z nás neuvědomoval, co nám v podstatě spadlo do klína, člověk to docení až s odstupem času. Tehdy jsme to prostě vzali jako samozřejmost, že tam byly mraky lidí, ale je to pro mě tak dávno, že už to ani není pravda."

Jiří Šujanský (Moriorr): "Death Metal Session bylo pro mě první vystoupení před publikem, klepala se mi kolena a spíš jsem se soustředil, abych neupadl. Jak důležitý odrazový můstek to tehdy pro kapelu byl? Začalo se o nás vědět, ale my si to tenkrát ani neuvědomovali, žili jsme svůj mikrosvět v hospodě U Mandáků."

Bruno (Krabathor, Hypnos): "Festivaly Death Metal Session byly mimořádně důležité a kapely jako Kryptor, Debustrol, Root nebo Krabathor nakoply pořádně nahoru. Neříkám, že by se časem stejně neprosadily, ale tohle bylo velmi výrazné postrčení v ideální době. Vlastovi Henychovi z Törru, respektive dramaturgyni Boženě Hetzlové je třeba poděkovat, protože to byla velká odvaha se pustit do takového projektu. Nechci zveličovat, ale represe ze strany režimu tam byla i tak cítit. V té době byl s živým hraním docela problém, který měly i velké kapely jako již zmíněný Törr či Arakain. Dost často přicházel po takovém koncertě zákaz dalšího pokračování, což postihlo třeba právě Death Metal Session. Moc dobře si pamatuju i na docela hysterickou kampaň proti Törru a de facto celé metalové komunitě v deníku Rudé Právo, které odstartoval článek s názvem Kult násilí a smrti. Proč? otištěný po jejich koncertě v Bratislavě. Naštěstí jsem z generace, kterou bývalý režim postihl pouze na začátku kariéry, v době, kdy nám bylo devatenáct a byli jsme odhodlaní se do toho obout, přišla revoluce, která naplno otevřela stavidla."

V roce 1989 se komunisticky režim v zemi zhroutil a nastala tolik vytoužená demokracie. Kapelám se naskytla nevídaná příležitost – vydat dlouhohrající desku. Firma Monitor okamžitě zareagovala a na pultech obchodů se začaly objevovat první nahrávky. Po extrémním metalu byl hlad a nosiče se prodávaly po desetitisících. Vznikly i první samplery, z nichž metalové posluchače nejvíce zajímaly ULTRAMETAL a DEATH METAL SESSION. Na první jmenované kompilaci se mimo jiné představili Master’s Hammer se dvěma velmi důležitými hity – Zapálili jsme onen svět a Géniové

ULTRAMETAL dal prostor i Moriorru.

"Miloš Dodo Doležal, který byl na ULTRAMETALU jako producent, nás při natáčení hodně usměrňoval. Z naší nahrávky jsme konečně slyšeli něco, co mělo alespoň hlavu a patu," zavzpomínal zpěvák a kytarista Moriorru Jiří Šujanský. A dodal:

"ULTRAMETAL byl zlom. EMI, v té době Monitor, udělali na sampler skvělou reklamu, prodalo se neuvěřitelné množství nosičů a kapely, které na něm byly, se okamžitě dostaly do povědomí. Bohužel v době, kdy jsme měli všechno uchopit, si náš bubeník Mirek Nedvěd při nešťastné hospodské rvačce zlomil nohu. Ještě neustálé problémy se střídáním kytaristů a kapela místo objíždění koncertů a práci na repertoáru skoro rok stála. Když jsme pak přišli za Kočandrlem (šéf Monitoru) po roce a půl, že máme materiál na celé album, neměl už zájem."

O blackmetalový debut se postarala ta nejpovolanější kapela – Törr.

ARMAGEDDON vyšel hned v roce 1990 a způsobil poprask...

Zároveň také máte nyní možnost si "Knihu Kovu" předobejdnat! Čili, pokud se vám ukázka líbila a rádi byste si přečetli zbytek, vyrazte na MetalGate e-shop a rezervujte si svůj výtisk již dnes!

Více zase příště.