Vážení přátelé, náš ediční pro letošek jde do finále, jelikož po dvou nedávno vydaných titulech zbývá ke zdárnému splnění už jen jeden, a to druhý díl sondy do dějin české metalové scény, tedy "Kniha kovu II". Tato se na vás chystá už příští měsíc, takže opět pokročíme v našem zpravodajství stran této záležitosti, abyste byli takzvaně v obraze.

V dnešním díle se na pokračování "Knihy kovu" podíváme hned ze dvou stran.

Zaprvé, tímto bychom vám rádi představili její přebal, který, stejně jako ten minulý, vytvořil Tomáš F. Hanzl, kterého pod přezdívkou "Chymus" jistě znáte jako frontmana kapely Antigod a dříve Isacaarum. Kromě titulky se Tomáš opět postaral i o sazbu a celkovou grafickou úpravu díla.

Zadruhé, si řekneme něco blíže k samotnému obsahu. "Kniha kovu II" bude mít celkem 220 stran, rozdělených do dvou částí, z nichž ta první, na stránách 8 až 109, představí český doom metal, zatímco ta druhá, na stranách 112 až 219, se věnuje domácí grindcoru. Jako tomu bylo v prvním díle, v každé části najdete vždy historii daného subžánru na domácí scéně, přehled kapel a významných osobností, a časový přehled relevantních událostí. Jako formát byl opět zvolen paperback.

Nicméně, abychom nezůstali jen u suchého přehledu kde co najdete, můžete si níže přečíst i krátké ukázky z obou částí

Nejprve úryvek z jedenácté kapitoly české doom metalové historie:

A jak na vůbec první doomové koncerty reagovali posluchači v 90. letech? „V první řadě jsme si všimli, že přestali na koncertech tančit, hrozit a jenom čuměli s kelímkem piva v ruce. Dokonce se nám zdálo, že začali i poslouchat,“ usmívá se Miroslav Holub z R.E.T. „Z dob, kdy jsme hráli klasický heavy metal, mi připadalo, že fanoušci se přišli pobavit a zapařit, no a kapela, co hrála, byla pro ně až na druhém místě. Hlavní bylo se pořádně ožrat. Proč ne? I já, když jsem nehrál, tak jsem si šel užívat a chlastat. Ale když jsme začali hrát doom metal, tak bylo vidět, že lidi si to přišli užívat a poslouchat kapelu. Stávalo se docela pravidelně, hlavně v naších začátcích, kdy jsme často otevírali festivaly jako první, že po odehrání našeho setu, během něhož nás fanoušci hojně podpořili, měly kapely, co hrály po nás, před pódiem prázdno, protože doomaři se šli ožrat, aby po zbytek festivalu zvládli poslouchat komerční bandy, které u nás v Česku vystupovaly jako hvězdy.“

„Na první regulérní koncert (ale v pořadí třetí) v lednu 1995 přišla strašně zvláštní skvadra lidí. Půlka lidí měla dle triček Ministry úplně jiné očekávání,“ vzpomíná J. J. Šimon z Agnus Dei. „Měli jsme hroznou trému. Vybalili jsme symfonický doom metal. Lidi s tím asi neměli takový problém, jaký jsme čekali. Ale nám se to nepovedlo. Byli jsme tak zklamaní, že jsme hned za dva měsíce udělali další koncert s indie kapelou Orange – vůbec nevím proč. Uspořádali jsme ho v Divadle Dialog, sídlilo tehdy v suterénním divadélku plzeňské Besedy. Ladili jsme u divadelních zrcadel, mělo to zvláštní atmosféru. A hned za tím bylo Divadlo Pod Lampou a tam už přišlo hrozně lidí. Bylo jasné, že malé kluby jsou tabu a našlo si to své lidi.“

A následně úryvek z osmé kapitoly výpravy do historie českého grindu:

První setkání s novodobými Isacaarum si dodnes pamatuje Káňa z Twisted Truth: „Když jsme s nimi kdysi dávno hráli v Praze na Fekal party a Chymus vylezl na scénu s cedníčky na bulvách, ve svěrací kazajce a uplivl si krev v psychotické křeči, jen jsem strnul. Bez dechu jsem vysledoval celý set s otevřenou hubou. Když pár měsíců poté Čurby vydal Curbed, vrněl jsem blahem. To CD mi dalo vše, co jsem si tehdy přál. Od té doby jsem ho slyšel snad dvěstěkrát a znal ho nazpaměť.“

Curbed byla pro kapelu úžasná doba, což Chymus potvrzuje: „Osobně jsem měl tenkrát za sebou pouze dvě či tři návštěvy studia a člověk se učil. Vlakin, Bambus, Monthy a já… V této sestavě to byla šílená jízda. A díky tomu i pak mnoholetá spolupráce s Čurbyho Obscene Productions. Já osobně jsem tu nahrávku ocenil až po letech. Nebyl jsem si totiž jistý, zda to vůbec tak mělo být. Ale relativní úspěch alba mne donutil změnit názor. Přece jen v té době Curbed bylo trochu ve stínu předcházejícího Die Verwandlung, které bylo pro mne čistě blackmetalové. Lidé byli zvědaví, co to vlastně přinese. A to jsem byl i já. Definitivní sílu významu té nahrávky jsem pochopil až po sedmnácti letech, kdy Curbed vyšlo na vinylu pod hlavičkou Lecter Music Agency.“

Enjoy a více zase příště!

Vychází 1.12.2017 u MetalGate Records!